2010. augusztus 19., csütörtök

Elit suli

Ezt egy másik oldalra írtam, gondoltam bemásolom ide is, ha valakit érdekel.


Sohasem gondoltam volna, hogy egyszer olyan helyzetbe kerülök, hogy a gyerekem tandíjas iskolába jár. Vastagon tandíjas - 18 ezer dollár egy tanév. Mivel a pünkösdi királyság valszeg nem fog sokáig tartani, igyekszek annyi élményt összeszedni, amennyit egy év alatt csak lehet, és megosztom, hogy élnek, tanulnak a purdék egy ilyen iskolában. Amennyiben Andris nem bánja, a csütörtöki beszámolóim az International School of Ho Chi Minh City-ről (www.ishcmc.com) fognak szólni.

Az ISHCMC Saigon legrégibb, legpatinásabb nemzetközi iskolája. Látszik is rajta. Tehát ahhoz képest, amennyit legombolnak a szülőkről, nem fest különbül, mint a Tomori, ahová a gyerek Pesten járt. Na jó, itt vannak pálmafák a kertben. Az iskolának (óvoda-általános-gimi) 1000 diákja van, 2 évestől 18-ig. Csak a vietnámiak képesek végigjárni az egész skálát, a külföldiek nyilván hamarabb lelépnek- amikor lejár a kiküldetés. A tanárok száma 130, állítólag 34 nemzet képviselteti magát. (Egy magyar fizikatanár is van. Dávid. Cuki.) Ezt mondjuk nehezen tudom elképzelni, és aggodalomra is ad okot: Miféle angolt fog az én gyerekem tanulni? (Az lényegtelen, hogy két hét után az én angolom enyhe ausztrál élt kapott, köszönhetően azoknak az ozzieknak, akikkel az időm 90 százalékát töltöm, you know what i mean...) Végül is mindegy, tanuljon valamilyet.
Az iskola diákságának hetven százaléka nem angol anyanyelvű. Ez a hetven százalék három évig segítséget kap: hetente többször elviszi őket egy angoltanár, és több órán keresztül foglalkozik velük. Luca egy izraeli kislánnyal van egy "csoportban", szeretik egymást.

Mit kapok a pénzemért? Illetve nem az én pénzemért, a férjem munkahelyének pénzéért. Igazság szerint kézzel fogható dolgokban nem látok nagy különbséget, talán jobban felszerelt valamivel az iskola, mint otthon, de nem feltűnő. Viszont a tanárok jóval boldogabbak, ami nem csoda, hiszen a fizetésük kiemelkedő. Abból a zsetonból, amit itt kapnak, Saigonban nagyon jól lehet élni, utazgatni, talán még félre is tudnak tenni. El tudom képzelni, hogy emiatt az iskolában is oldottabbak.
A tandíjba beleférnek a tankönyvek és a tanszerek is (naná), semmit sem kell vinni.
Az egyenruha már nem fért be, arra kábé tízenkétezer forintnyi dongot kellett költenünk - 5 póló, két rövidnadrág, 2 tesipóló, 2 tesinadrág és egy baseballsapka fért bele az összegbe. Viszont ezzel sok időt vettem magamnak, nincs vita, hogy mit vegyen fel. A cipődivatot sem követjük, világos színű sportcipő a kötelező.
Nem fér bele az osztálykirándulás sem. Szerencsére a kis harmadikosok még nem mennek, de pl. ha ötödikes lenne, akkor két, kábé ötvenezer forintnyi (egyenként) kötelező kirándulásra kellene számítani (öt csillagos hotel, repülővel). És ha ötödikes lenne, akkor laptopot is kellene venni neki, mert az is kötelező, megadott szoftverekkel. Szóval, tök jó, hogy még csak harmadikos, tőlük egyelőre semmit sem követelnek.
Az ebéd sem fért bele, azt naponta lehet rendelni a kantinban. Több féle menü van, az ember karikázza, amit a gyerek jó eséllyel megeszik. Napi 500 Ft. Kaját pakolni csak módjával lehet, a csipszet, üdítőt, egészségtelen kekszeket a tanárok nem adják oda a gyerekeknek. A diri megtiltotta. Ennyin múlik.

Lucus egy hete jár. Már egy kicsit unja, hogy negyedét sem érti, ami zajik körülötte, de állítólag ez kábé decemberig így lesz. Viszont itthon lelkesen bámulja az angol nyelvű dvd-ket is, és percenként felvonyít, hogy "Ezt értettem!"

9 megjegyzés:

  1. Én és a vasaló. Na nagy nehezen hozzájutottam a vasalóhoz. Mivel napiparancsot nem kaptam, gondoltam kivasalok. Ezt okulásként főleg a férjeknek mondom. Meg is találtam a sok- sok? rengeteg- vasalnivalót.
    Két és félórát irányítottam a vasalót, mikor kedves feleségem betoppant.
    Látta, hogy mit csinálok, örült is neki. Na mondta, hogy megy mosni. Képzeljék, képzeljétek el, nem találta a mosni valókat. Hát persze, hogy nem találta, mikor én azokat vasaltam ki.
    Ennyit a lelkesedésemről. Azért nem lohadt le. Mondtam, hogy gőzzel vasaltam, jól oda nyomtam a vasalót, igy spóroltunk egy mosást. Nem igaz?
    Lucuskám, kitartás. Menni fog az a fránya nyelv. Meglátod te leszel majd a legbőbeszédübb az egész iskolában. Ismerünk, tudjuk ha akarással párosul mindez, meg lesz az eredménye. Fel a fejjel. Másnak meg más megy nehezebben.

    Jó pihenést, szép álmokat Nektek!
    Puszi

    VálaszTörlés
  2. Papi gratulálok, kábé félórát fetrengtem a röhögéstől. Bravó, bravó!!!!!

    VálaszTörlés
  3. 1, Azt hittem, hogy az ebéd is benne van a tandíjban. Gondolom a gyerekek nem pofázhatnak vissza a tanároknak és nem rugdoshatják őket... Sztem ez a fajta pénzbeli szegregáció olyan, mint pl az Eton College. Jó iskolából jó egyetemre mehetsz, plusz ott a kapcsolati tőke hosszútávon. Mint nálunk a Fazekas (bár ott csak észért osztják a helyeket.) Alapvetően nincs semmi bajom ezzel a rendszerrel, amíg ösztöndíjat is biztosítanak kevésbé tehetős-szerencsés gyerekeknek. Luca sztem is hamarosan mindent ért és nagyon fogja élvezni. Ez fontos egy gyereknek.
    2, Apád története a vasalóval egyszerűen nagyon édes. Bocsánat, de amennyire kuncogtam, annyira meghatóan tipikus is. Egyébként már jó 10 éve voltunk házasok, mikor esküvőre kellett mennünk. Elővettem a vasalót, hogy kivasaljam a koktélruhám, majd Ruth megállt előttem kb 5 évesen és nagy kék szemeit eltátva rámnézett: "Mami, az mi?". "Ez a vasaló kislányom..." csok, panka

    VálaszTörlés
  4. sziasztok

    tegnap értünk haza Törökországból, ahol netmentes életetet éltem, így egy huzamban olvastalak el
    örülök, hogy a betűkből azt olvasom ki Luca és ti is jól érzitek magatokat az új környezetben
    édes az egyenruhában :-)

    jó, hogy már barátokat is találtatok, csak így tovább ! el fog repülni az idő, és már jöttök is haza - ha addig nem szerettek bele végérvényesen. olyan érzésem van, mintha fényévnyi távolságra lennétek tőlünk

    VálaszTörlés
  5. Panka, álítólag ez egy jó suli, bár nehezen tudom elképzelni, hogy mire mennek az évente, két évente változó tanári karral, és hát a gyerekek többsége sem marad itt tovább 3-4 évnél. Én azt mondtam a purdénak, hogy ha megtanul angolul faszán, az nekem bőven elég lesz,a többi bónusz. A magyar tananyagot is kihoztam, azt is gyűrjük ezerrel. Majd. :)

    Megjött az emailed, a tetves mac.com a junk közé tette, ott találtam meg. Csináltak valami nagy átalakítást, és a mailjeim egy darabig össze-vissza érkeztek különböző folderekbe. Szóval ne aggódj, itt van a cucc.

    VálaszTörlés
  6. Izmiri, remélem, hogy jól telt a nyaralás. Tudom, hogy hülyén hangzik innen a világ másik feléből, de kicsit irígyellek. Nagyon szerettem volna Törökországba menni a nyáron. Illetve bármikor.

    Azt azért nem gondolnám, hogy itt ragadunk örökre. Pedig tényleg tetszik. Nem tudom pontosan megfogalmazni, de valami van itt a levegőben, ami kimossa az emberből a stresszt. Olyan no para hangulat. Sokkal lazább, boldogabb és oldottabb vagyok, mint az utóbbi években otthon. Gyertek utánunk! :)
    A fényév távolság nagyon igaz... nincs honvágyam. Ez valószínűleg egy védekező mechanizmus. Törökországból többször volt honvágyam, talán azért, mert olyan elérhető volt az otthon onnan. Innen nem. Hiába lenne a kesergés, akkor sem tudnék mit csinálni, jövő nyárig nem megyünk haza, ennyi. Engem inkább az foglalkoztat, hogy innen hova fogunk menni, illetve foglalkoztathatna, de ez sem foglalkoztat igazán. Mondom, teljesen lelazultam, mintha marékkal szedném a leszarom tablettát. Hoztam otthonról egy rakás Valeriánát, még egyet sem kellett bevenni. :)
    Mesélhetnél majd a nyaralásról!
    Pusz,
    Adri

    VálaszTörlés
  7. tetszik ez a leszarom tabletta :-) küldjél párat
    és ne hívjál, mert szavadon fogunk, felülünk a gép(ek)re és ott vagyunk

    török nyaralásról teljes részleteséggel olvashatsz a blogon
    összefoglalva: lópikulát sem csináltam, csak azzal szakítottam meg a medencéből ki-be járatot, hogy ettünk
    nálam jobban csak Anna érezte magát

    VálaszTörlés
  8. Szia!
    Tudod, hogy fantasztikusan írsz?! Ja, persze, hogy tudod! Imádom olvasni a beszámolóidat! Szinte magam előtt látom a kis Csiribirit egyenruhában, meg azt a lent maradt bicikli kitámasztót...
    Örülök, hogy jól vagytok!
    Abból a leszarom tablettából küldj légyszi nekem is!!!
    Voltunk Szalival Tokajban motorral! A gyerekek elengedtek minket 1 egész napra! Jó volt! Nagyon jó volt! Egy kicsit itthon hagytunk mindent. (De a seggem nagyon fájt... régen ültem motoron ennyit.)
    Puszi! Legyetek jók!

    VálaszTörlés
  9. Ziiiiiiitaaaaaa! Na végre, a te "hangodat" is hallani.:)
    A kis Csiribiri imádnivaló az egyenruhában, zabálom. És mennyi időt spórolok meg az "Anya, az a póló nem megy ahhpz a harisnyához, és már megint milyen szoknyát raktál ki?" viták elkerülésével... állat!
    A leszarom tablettát otthon is lehet kapni a DM-ben, Valeriána a tisztességes neve, otthon marékszámra zabáltam. Virtuális leszarom tablettaként csak a blogot tudom felajánlani, itt mindenki kidühöngheti magát.
    De jó ez a motorozás... mivel Kenan sosem fog motorral száguldani velem, meg kell oldjam önhatalmúlag a dolgot. Majd itt veszek valami kisrobogót, beállok a többi közé. Össze fogok gyűjteni képeket, hogy mi mindent lehet egy robogón csinálni. A vietek nagyon találékonyak. :)
    Puszi Neked, Szalinak, meg a két gyönyörű gyerekednek is.

    VálaszTörlés