2010. augusztus 29., vasárnap

Cho Lon



Végre, végre, végre! Ha az ember lánya egy másik családdal beszél meg programot, nem szabotálhatja senki a tervet. Örömmel jelentem, hogy a Neset família saigoni tartózkodásának negyedik hétvégéjén végre turista programot is eszközölt. Ellátogattunk Ho Chi Minh City kínai negyedébe. A magam részéről már alig vártam, mert az olvasmány-és filmélményeim alapján Kína nagyon vonz, és kíváncsi voltam, kapok-e egy kis Kínát a képembe. Háááát...
Na szóval, Ho Chi Minh City kínai negyedét Cho Lon-nak, vagyis Nagy Piacnak hívják, vajon mér? A 18. század végén jelentek meg itt az első (már Vietnamban élő) kínaiak, mert megszívattak valami földesurat, aki idáig üldözte őket. Az amerikai háború alatt feketepiac működöt itt, főleg amerikai cuccokkal kereskedtek.
Cho Lon HCMC ötödik kerületében található, kábé negyven percre a mi kis Rózsadombunktól. Felszedtük Lióráékat, és együtt taxiztunk át Kínába. Első úticélunk a Quan Am pagoda volt, amit a kantoniak emeltek a tizenkilencedik században. A pagoda bájosan keveri a Buddhizmus, a Taoizmus és a tradícionális kínai vallás elemeit. Elvileg Quan Am-nak (minden Buddha megtestesítőjének) emelték, de van itt szobra a Jáde Császárnak (minden mennyek urának), és kedvencemnek, Thien Hau-nak, vagyis a Tenger Asszonyának. Aki többet akar megtudni a pagodáról hivatalosan, guglizza ki Quan Am Pagoda néven.
Én a magam részéről imádtam. Sokan jöttek ma is imádkozni, füstölőillat lengte be az egész templomot. Nagyon nyugis volt. Ennyi istenség között Lucácskát is elkapta a vallásos áhítat, és csatlakozott a többi imádkozóhoz.
Azt persze nem árulta el, hogy miért imádkozik, de nekem van egy sanda gyanúm (miután másfél óráig vitatkoztunk reggel), hogy fényképezőgépet szeretne a szülinapjára a Tenger Asszonyától. (Papa kérlek, ne ugorj le Pujhoz, Kenan már választott.)
Nagyon édes volt, a világért sem tudtuk elmagyarázni neki, hogy egy imának nem esik neki tudatlanul az ember, ragaszkodott hozzá, hogy megtegye. Hát hagytuk.
Én még vissza fogok jönni ide egyedül, és azt hiszem, elüldögélek majd a padon egy kicsit. Van egy sejtésem, hogy az igazi Vietnámmal a templomokban fogok találkozni.
Lucát muszáj volt ezzel a sárkánnyal is lefényképezni, nagyon helyeske, nem? Az iskolájában a diákokat négy házra osztották, mint a Roxfortban. Csak hogy itt nem Hugrabug, meg Griffendél stb. van, hanem Dragon (Sárkány), Cobra, Tiger és Buffalo. A házak tanulmányi-, ügyességi-, és sportversenyeken, valamint kulturális seregszemléken szereznek pontokat. Luca a Dragon csapatba került, van pólójuk is (zöld, egy sárkánnyal a hátán). A múlt hetet a Sárkányok nyerték, Luca olyan büszke volt, hogy majd szétfeszítette a fene nagy dicsőség, pedig hát ő még nem... No mindegy, éljenek a sárkányok!
A pagoda után a következő úticélunk a Cho Binh Tay piac volt, ami nem összekeverendő a Cho Benh Tan-nal. Előbbi a kínai városrész nagy piaca, a turisták nem látogatják, nem úgy, int az utóbbit, ami HCMC kirakatpiaca. Úgy kell elképzelni, mint egy hatalmas kínai áruházat, még a szag is megegyezik az otthoni kínai boltokat belengő szaggal.
Íme, a piac bejárata:
Na persze, azért nem pontosan úgy néz ki, mint egy otthoni kínai bolt.
Ez itt például a sapkautca:
De van játékutca, cipőutca, táskautca és fűszerutca is. Órákig el tudtam volna bolyongani, de sajnos rajtam kívül mindenki éhes volt már, ebből kifolyólag nyűgös is. Legközelebb egyedül jövök. Vagy Dorinával. (Éljen Dorina!!!) No de itt már vásároltunk is. Ezt:
Hát nem bájos az én lánykám? A vietek konkrétan összeszarták magukat, mikor meglátták, nem győzték simogatni, tapogatni, mutogattak rá. Egy útkereszteződésben konkrétan a forgalom is megállt, mert egy teherautó sofőrje leállt a kereszteződés közepén, és vigyorogva zsolozsmázott valamit Lucára mutatva. Nem zavarta, hogy mögötte ötszáz motor dudál. Luca ettől a sok figyelemtől kicsit megijedt, de azért a lámpabúrasapkát nem vette le. Tehát olyan nagyon mégsem ijedt meg.
Az ebédet egy vadiúj plázában, a Vincom Centerben (http://www.vincomcenter.com/) költöttük el, mert nem bírtam meggyőzni az útitársakat, hogy térjünk be egy csehóba a kínai negyedben. Azért extrém sportokat ebben a korban már nem szívesen vállal be senki. A Vincom Center szép és csillog. Van itt minden, mi nyugati szem-szájnak ingere. Lenne, ha nem lenne a vietnami ízléshez igazítva. Csilivili. Naf naf boltból úgy kijönni, hogy semmi sem tetszett? Fúj. Csak egy aranyos nyulas kulcstartót vettem Jo szülinapjára. Azért egy plázában ennyivel még sohasem úsztam meg. Mindenki hamburgert vett, kivéve Lucát és engem. Ő vietnámit akart enni, engem meg kísérőnek óhajtott. Pedig nekem is tök jó lett volna a hamburger.

10 megjegyzés:

  1. Most meg azt látom, hogy útikönyvet irjál, az előbbi bejegyzésem figyelembevételével. Arról a gyerekről sugárzik mindaz amit úgyhívnak, hogy szeretet. Mármint, hogy szeret ott lenni. Az a rengeteg élmény amit ott kap, szerintem az egész életét befolyásolni fogja.
    A lámpabúrás képet ki kellett nyomtassam anyánknak. Biztos viszi be a munkahelyére. Annyira édi az a Lucus, hogy nem tudom szemem le venni
    róla. Hagyd, hogy imádkozzon, hisz szabad vallásgyakorlás van. Aztán ha hazajön, megtérit bennünket a Buddhizmus valamelyik ágára. Én legjobban a Zent szeretném, mert az szerepel legtöbbet a hazai keresztrejtvényekben.
    Nekem is kell olyan lámpabúra. Tudod, amilyen lökött vagyok, még el is hordanám.
    Apropó! Ott nem kell le venni a cipőket, mint az iszlám világban?
    Szép álmokat Nektek. Hisz már háromnegyed tizenkettő van Nálatok és holnap iskola.

    Millió puszi.
    u.i. Dorinával felvesszük a kapcsolatot, mielőtt utazik.

    VálaszTörlés
  2. Papa, elvileg itt is le kell venni a cipőt, bár a pagodában senki sem vette le. A mecsetekben vannak szőnyegek.
    Apropó, Lao Ce izmusát nem Laoizmusnak, hanem Taoizmusnak hívják, rendszeresen javítom utánad a budin. :)

    VálaszTörlés
  3. Az fix, hogy elmegyünk arra a kínai piacra, amint megláttam, tudtam, hogy nekem való hely:) Tök izgi, még mindig nem hiszem el, hogy megyek!!! Személyes kedvencem nekem is a viet kalapos kép Lucusról, nagyon cuki benne. És ez a sulifelosztás? Komolyan mondom, amikor olvastam, nekem is elsőre Harryék ugrottak be:)) Kicsit irígylem is , hogy a Dragon csoportba jár, bezzeg én legfeljebb az alma csoportig jutottam, az is csak oviban volt.
    Szegény Fater tegnap megpróbált nektek írni a blogra, de nem sikerült, és most olyan csalódott, hogy azt mondta, nem is mer többet próbálkozni. Merthogy ő a freemail-es címéről próbálta, de mondtam neki, hogy mivel nincs gmailja, inkább névtelenként írjon, ha legközelebb hazamegyek, megmutatom neki.
    No az idő tényleg szar lett itt nálunk, elő kellett venni az őszi kabátot, rémes! Undorító!
    Amúgy meg sok a melóm a választások miatt, most is mondják, hogy mennem kell. Pussz

    VálaszTörlés
  4. A búrás kép tényleg ari és mi dicsekedhetünk Marcival, hogy élőben is láttuk tegnap:)
    Csodálom, hogy Luci nem mesélte el, hogy forgalmi dugót okozott; úgy látszik, kevés volt az idő este.
    Megvettük ma a könyveket, délután bekötés, ami nem fog jól esni, mert ma orvosnál voltam, valami nyavalya kapott el.
    Nálatok mindenki jól van?

    VálaszTörlés
  5. Andikám drága!
    Ami a keresztrejtvényben három betű, az a budin is három betű. Tehát ragaszkodok, hogy a jó megfejtés a Zen.

    Puszi.
    Papa

    VálaszTörlés
  6. Adri,
    írtam 3 mailt, majd nézd már meg lécc,
    pusz:)
    Barbi

    VálaszTörlés
  7. Itt panka, némi számítástechnikai gondjaink vannak, így nem vagyok túl buzgó a kommentelésben. Már nagyon várom én is, hogy menjek, lassan küldök mailt, hogy megtudjam mi minden kell hozzá. De az csak a tél közepén valószínű. Szuper, h ennyi jófej ismerősötök van már, nagyon jó az ilyen, ha az ember távol van. Ott vannak kocsmák? Azért kérdezem, mert tapasztalataim szerint ott a helyi jónéppel lehet összejönni. Luca tündéri a kalapkájában. Mikor Ruth vett egy ilyet magának, a kínai plázában, ott is nagy sikere volt. Mikor felvette pesten, már úgy néztek rá mint egy idiótára, bár őt ez soha nem zavarta. Nálunk ősz van, lassan kitisztítom a tisztítókéményét a cserépkályhának, biztos ami biztos. Kevés volt ez az idei tavasz és a nyár. csok

    VálaszTörlés
  8. Kati, összeszedem magam, és megy majd mail.

    VálaszTörlés
  9. tényleg édes ebben a sapkában. de azért kíváncsi lennék mit mondott a sofőr :-)))

    VálaszTörlés
  10. izmiri, én nem tudom, mit mondott, de Luca most már fél piacra menni, mert állandóan fogdossák, paskolgatják, meg csipkedik az arcát, hogy bjúúúúúútifúúúúúl. :)

    VálaszTörlés