2010. szeptember 3., péntek

Elmélkedés

Csak egy gondolatmenet. Ti mit gondoltok?

Jó ez így?

Tegnap reggel fél nyolckor már kissé szaporázni kellett lépteinket a saigoni szaunában. Késésben voltunk. Mikor lihegve beestünk az ajtón, Luca megállt, és minden előzmény nélkül közölte: Jaj, de szeretem én ezt az iskolát!
Az otthoni iskolát is szerette. Ezért féltem nagyon attól, hogy megint kirángatom alóla a szőnyeget. Mindig akadnak olyanok, akik folyamatosan a fülembe susogják, hogy egy gyereknek állandóságra van szüksége, hogy a sok változás megárt neki yadayadayada. Anyai szívem sejti is ennek az állításnak az igazságát, de mi van akkor, ha egészen egyszerűen nem olyan életet élünk, nem olyan jutott nekünk, amiben az állandóság garantálható?
A férjem családja szanaszét lakik a világban. Luca négy hóapos volt, amikor először útra keltünk. jaj, ti nem vagytok normálisak, jaj, az a szegény gyerek, jaj, hogy kiragadjátok a megszokott ritmusából stb. A szegény gyerek isztambulban is evett, amikor éhes volt, aludt, amikor álmos volt, a közbeeső időben meg tízen ajnározták. Nem sajnáltam szegény gyereket. Hanem szabályos időközönként felkaptam a pelenkázószettet, és elindultunk. Mentünk, ahová hívtak. (És igen, igaza van annak, aki azt mondja, hogy a gyerek úgy sem emlékszik majd a kalandokra. Luca sem emlékszik arra, hogy öt évesen Angliában lovagolt a nagybátyja feleségével, de azok emlékeznek rá. Azóta is mesélik mindenkinek. Annyira, hogy a gyereknek is rémlik valami.)
A Gyuláról Pestre költözés volt a nagyobb falat, azt nyögtük is rendesen minimum egy évig. A Pesten töltött hat évünk alatt is sokat utaztunk, igaz, csak turistaként.
Nem kicsit szartam attól, mikor be kellett jelentenünk a gyereknek, hogy költözünk Vietnamba. Mindannyina megyünk? - kérdezte. - Aha. - Akkor jó - mondta. És ennyiben maradt.
Itt éhezi a programokat. Menjünk pagodába, piacra, tengerpartra, hajózni, sétálni stb. Mit nézünk meg ma? Ezt a kérdést teszi fel minden szo-va. És megyünk, mert nézni akar, mert tapintani akar, mert imádkozni akar a buddhista templomban, mert rákot akar enni, mert lámpabúrakalapot akar venni, mert ő akar a vietnami piacon vietnamiul alkudni - Hülye szülők, azt se tudjátok hogy van vietnamiul a 13? -, pizsamában akar boltba menni, mert ő akar taxit hívni stb .
Hogy hiányoznak-e neki az otthoniak? Igen. Tegnap is mondta skype-on a nagyanyjának, hogy hagyják abba a beszélgetést, mert nem akar sírni. Kinyomta a nagyszülőket, és közölte, hogy indulhatunk fürdeni.
Azt is kérdezgeti, hogy innen mi lesz? Tudja, hogy valószínűleg egy évig maradunk. Szeretne innen hazamenni, de otthon is olyan iskolába, ahol angolul tanulhat. Mondtuk, hogy az nem biztos, hogy össze fog jönni... és akkor mi lesz? Nem tudjuk. Disznó dolog bizonytalanságban tartani a gyereket? Igen. De hát mi sem tudjuk, mi lesz. Mi is szeretnénk hazamenni, de mi van, ha nem össze?
Én azért még mindig azt gondolom, hogy nincs a gyerekemnek szar élete (pedig van, aki azt hiszi). Megint szuper iskolába jár, világot lát, és valami apróbb csoda folytán sikerült neki egy magyar zongoratanárt is szerezni (ez a komfortérzetének egyik alapköve). Igen, hiányoznak a nagyszülők, a gyulai ház, a kutyák. De úgy tűnik megérti, hogy most nem lehetünk otthon, és azt is vágja, hogy mindig haza tudunk menni. Egy kicsit. Mert ott van.
A pszichológusra félretett pénzt meg a zongaratanár kapja.

19 megjegyzés:

  1. Andikám, mi ez a önmarcangolás?. Milyen impulzus ért, hogy magyarázkodásra kényszerülsz. A Te életedbe csak Te látsz bele. Az eddigi döntéseid mindig jók voltak. Bíz magadban! Ahogy Lucuskán látom, roppant jól érzi magát. Egy gyerek nem tud hazudni, nem tudja megjátszani érzelmeít.
    Az utolsó mondatod azért megnyugtató.

    Millió puszi. Vigyázzatok magatokra!

    Papi

    VálaszTörlés
  2. Hogy mit gondolok? Azt, hogy minden jól van úgy, ahogy van. Én mindig azt vallom, hogy az életben semmi sem történik ok nélkül. Az, hogy ti most az anyaföldtől több ezer kilóméterre vagytok, egyszerre félelmetes és izgalmas is! De mindenképpen meghatározó. Mindannyiótok életében! Hidd el, hogy sokan szerettek volna (vagy most is szeretnének) a tietekhez hasonló életet biztosítani a gyerkőcüknek, úgyhogy félre ezekkel a gondolatokkal, és ne törődj azzal, hogy mások szerint ez a változatosság nem tesz jót a gyereknek. A változatosság gyönyörködtet:))) És Luca gyönyörű!! Na erre varjál gombot!

    Pusziiiiiiiii

    VálaszTörlés
  3. Iiiiiiiiiiiiiiiiiigazad van Dorina.

    VálaszTörlés
  4. Hali. Sztem a gyerek fogalmazta meg a tutit: "Mindnyájan megyünk?" Ti vagytok neki az állandóság, nem a lakás, az iskola, a kutyák. Neki ott jó, ahol ti vagytok. Egyébként Vekerdy doktor szerint a kisgyerekek golyóállók (értsd: nagyon rugalmasak) és főleg tapintatosak önmagukkal szemben (nem zaklatják magukat feleslegesen olyasmivel, amiről nem akarnak tudni). Jó korban van, olyan, mint a szivacs, egy kamasszal ugyanezt nagyon megkínlódtátok volna.
    Pusz.
    Na ki voltam? Judit (Canan)

    VálaszTörlés
  5. Egyetértek az előttem írókkal. Bár szerintem szerencsétek is van Lucussal, hogy ilyen elfogadó és érdeklődő, vehette volna nehezebben is az akadályt.Bár ő kicsi(?) még és ők elfogadóbbak és rugalmasabbak, mint a nagyobbak. Lényeg, hogy együtt a család.
    A hazajövésről(menésről) eszembe jutott Kenan, hogy vajon neki hol is van az igazából.
    Az elfogadásra jó példa az én fiam (túl jó is, olyan hiszékeny szegényke), kérdeztem tőle, hogy tényleg van-e új osztálytársuk, mondta, hogy igen, de ő nem máshonnan jött, csak innen a tavalyi, tomoris harmadikból, mert az apukája megkérte, hogy ismételje meg az osztályt...; ezzel ő el is könyvelte magában, hogy ez így van. Nyilván szépen becsomagolták nekik, hogy a lányzó megbukott. Próbáltam azért árnyalni neki, hogy az ilyesmi nem szülői kérésre szokott történni, ne legyen már azért ekkora tévhitben.
    És igen, nektek ilyen élet jutott (ez itt egy jó értelembe vett "jutott"), máshogy éltek, mint az átlagember. Az is jó, hogy te is ilyen típus vagy, Adri, nyitott vagy a világra és a változásra is, mert ugyi Kenannak ez nem furcsa, Luca meg ebbe született bele.
    Üdv. a családnak.
    Erzsi

    VálaszTörlés
  6. Jóvanna, jóvanna, vannak ilyen napok. Néha eszembe jutnak azok a diplomatagyerekek (pl. Kepes András meg szegény Albert Györgyi), akik mindig a boldogtalan gyerekkorukkal jönnek. Ilyenkor bennem is gyűlnek a kérdőjelek. És keresem, hogyan lehet ezt az egészet a legjobban eladni Lucának.
    Ugyanakkor, ha arra gondolok, hogy (NEKEM) egy helyen kellene leéljem az életemet, rosszul vagyok. Szóval NEKEM ez jó. remélem, Lucával sem nyúlunk mellé.

    VálaszTörlés
  7. Erika, a körmösök gyöngye2010. szeptember 4. 4:30

    szerintem pedig jól tettétek, hogy vittétek és engedtétek, hogy, ha - 2-3 évesen is - de világot látott, élt, tapasztalt.Nincs mit bánnod, de gondolom nem is bánod, csak az a hülye lelkiismeret, ami mindig megszólal és cseszteti az embert.. ne törődj vele ! Nézz a lányod szemébe minden nap és érezd , lásd , jól van-e. Ha kell segíts neki , ha nem akkor hagyd, hogy "dolgozzon " a kis világában ... Szerintem eddig boldog volt és az is lesz !!!
    puszi puszi
    Erika

    VálaszTörlés
  8. Halihó!
    Megértelek,hogy időnként rád tőrnek ilyen gondolatok! Tényleg nagyon nehéz eldőnteni,hogy igazából mivel csinálsz jót a gyerekednek! Egy biztos: az állandóság nem feltétlenül az állandó helyet jelenti egy gyerek számára.Ebbe beletartozik a családi állandóság is, ami nálatok igencsak ott van! Együtt vagytok jóban-rosszban (ez nem a hűlye sorozatra utal!)T mindig ott vagy a gyerek mellett, sőt apátok is ha ideje engedi. Olyan szoros családi kötelék van nálatok, hogy bármelyik család megirigyelhetné! Még akkor is ha a világon ezerfelé vagytok szétszórva!! A családi kötelékek is egyfajta állandóságot jelentenek a gyerekek számára,úgyhogy szerintem nyugi! Luci nem egy befeléforduló típus, elég nyíltan kifejti,hogy mi jó és mi nem jó neki.Én úgy gondolom,hogy észrevennéd rajta ha bármiféle lelki válságban szenvedne. Rajtad ne lássa a bizonytalanságot és a kétkedést, mivel Te vagy a követendő minta és példa számára. Ha Te előtte és vele határozott,jókedvű, és olyan jól veszed az akadályokat mint eddig, semmi probléma nem lehet! Ne hasonlítgasd a ti családotokat a Kepes meg az Albert Gy. családjához,mert ott biztos nem volt minden ok! Ha bizonytalan vagy és sírni van kedved inkább vonulj félre, írj ki mindent magadból, elég sokan vagyunk akik megpróbálnak lelket önteni beléd! Szerintem olyan hamar eltelik az egy év,hogy észre sem veszed! A rengeteg élmény, amit mi csak irigykedve olvasunk,segít az idő gyorsabb haladásában!
    Na! Ennyit a pszichológiáról! Próbáltalak hívni,de nem voltál fenn!Majd később repet!
    Csók: Brigi

    VálaszTörlés
  9. Ja! És az érzelmi és lelki állandóságról még nem is írtam ,ami szintén nagyon stabil nálatok! Úgyhogy NO PARA!!!( De ez nem parancsszóra megy!)
    Brigi

    VálaszTörlés
  10. Brigi, igen, én is nagyon sokat gondolkoztam rajta, hogy ez az állandóság mit jelent. A napi ritmus itt is ugyanaz, mint otthon, a főszereplők és uyganazok, csak a helyszín változó.
    Kétségtelen, hogy a mi hozzáállásunkkal a gyerek azt szokja meg, hogy semmi sem állandó. Most ettől vagy megedződik, vagy egy neurotikus roncs lesz belőle. Nyilván jobb lenne az első változat, dolgozunk is rajta, és reméljük, hogy így fog elsülni.
    Mesélhetnél, hogy mi minden a feladatod. Gyerekekkel egyáltalán találkozol? ádám? Hogy viseli az évkezdetet?

    VálaszTörlés
  11. Erika, aranyos volt a melegítős sztori. Luca is sokat emlegeti a gyerekeket most, hogy ott is elkezdődött az iskola.
    Zoli meg vigyázzon magára.
    Mikor mentek moziba, csajok? És mit néztek? Meséljetek!!!!

    VálaszTörlés
  12. Erzsi, az nagyon jó duma az új kislánnyal. Remélem, be tud illeszkedni a kiscsaj, és nem az osztály fog köré rendeződni.

    VálaszTörlés
  13. Nem jön össze a skype!! Francba! Pedig annyit figyeltelek ma!
    Ezt próbálom Veled megértetni,hogy az állandóság nem CSAK egy adott helyet jelenthet! TI vagytok az állandóság és a biztonság a gyerek számára, és ez a legfontosabb!!! Ha ketten mennétek el Lucival máshova akkor lenne rá esély,hogy lelkileg sérül, de mivel TI mindig EGYÜTT vagytok jelen az életében,ez adja a lelki biztonságot számára! És neki abszolut természetes a hely változatossága. Nekem volt gyerekem akik egész évben úton voltak ,artisták, és állandó fellépéseik voltak tenger- és óceánjáró hajókon. Az iskolát már itt kezdte Mo-on,és semmi probléma nincs vele,azonkívül,hogy egy nagyképü valaki lett belőle. De ez tanult viselkedési forma,mivel az apja is egy nagyképű köcsög! Úgyhogy ne agódd túl magadat!!!!!!!!!!!
    Azovi szuper! Fantasztikusan jól érzem magamat,bár rengeteget dolgozom. meg kell ismernem a gyerekeket meg a szülőket és a szokásokat. Pénteken szülőit kellett tartanom. Már most nagyon dícsérnek a szülők is és a főnököm is.Még a végén elbízom magamat a sok dícsérettől!! ÁÁ!!! De nagyon jól esik. Vannak fura figurák,elit ,gazdag és beképzelt majmok, de ez van! Tudom kezelni őket.A gyerekek aranyosak, azt mondják a csajok,hogy ez a csoport még sosem volt ilyen jó és kezelhető. Pedig csek három napja vagyok velük. Az elődöm ki akart tenni egy pár nehezebb esetet,de én szót értettem velük.A főnököm el van alélva,micsoda eredményt értem el velük ilyen rövid idő alatt! Tök jó! Pedig csak a dolgomat tettem.Minden szabályos, a kaja fantasztikus, szuper az egész intézmény! Kicsit elfáradtam,meg éjjel bedurrant a torkom és tiszta takony vagyok. Hétfőre ki kell kúrálnom magamat!
    Ibolya néni és Zsuzsa néni is azt mondták,hogy Ádám sokat komolyodott a nyáron. Én is látom rajta! Olyan nagy pasi lett belőle! Tetszik neki a suli,már várta. Eddig jól ment minden,remélem így is marad,bár kevesebb időm lesz hétközben.Kedden szülői és nem leszel ott!! KIvel fogok röhögni? Meg rosszalkodni?? Jesszusom!!!!...nem akarom elhinni hogy nem leszel ott!
    Holnap megint hívlak,hátha eredményes lesz!
    Puszi: Brigi

    VálaszTörlés
  14. Szia Brigi!
    Én nevetgélhetek veled, ha nincs ellene kifogásod. Mádám Adri, bocsi, hogy közéletre használjuk a blogodat.
    Erzsi

    VálaszTörlés
  15. Jaj, Brigikém, ha eddig véletlenül nem hiányoztál volna, most biztosan! Itt mindenki olyan véresen komolyan veszi a szülőit, még senkivel sem sikerült összeröhögni. Leszámítva Jo-t és Liórát, de azt iskolaszinten tesszük.
    Majd meséljetek már a szülőiről, mi minden volt.
    Örülök, hogy tetszik az új hely, nyilván sok a meló, de hát pár hét, és megy minden, mint a karikacsapás. Tök jó, hogy váltottál, látod, a bátorság elnyeri méltó... (írta Benedek Elek).
    Pénzt kaptál már attól a luvnyától?

    VálaszTörlés
  16. Csak most jutottam hozzátok régóta. Meló, gyerek, ilyesmi. Viszont végigolvasom az összes felgyülemlettet, és erre reagálnom kell. Nyugi, a gyerek jó helyen van, és eddig sem volt neki rossz. Világot lát, nyelveket beszél? Zágsón. Legfeljebb nem lesz a begyöpösödött, buta mélymagyar, aki nem lát túl a saját kutyaszaros utcáján. :-)

    VálaszTörlés
  17. Bár ez egy jó régi bejegyzés, de csak most olvastam... Nyugi! Életed végéig bánnád, ha nem mentetek volna el. Ez egy jó kis kaland és a változásokból mindig profitál az ember. Meg a lánya is:) 10 éves voltam, mikor a szüleim állásajánlatot kaptak Svájcban. Én nagyon lelkes voltam és akartam menni, de ők végül hosszas vívódás után mégis lemondtak erről a lehetőségről - a nagyszülők miatt, pedig elvileg csak egy évről lett volna szó. Én ezt ma is - erre most döbbentem rá, mikor olvastalak - nagyon sajnálom. Rengeteget tapasztaltam volna - '88-ban az ott egész más világ volt - , megtanultam volna németül, meg rendesen franciául és nekik is nagyon jót tett volna... de már mindegy, ez így alakult, végülis így is jó:) Szóval nyugi. Lucának ott jó, ahol Ti vagytok és hihetetlen előnnyel indul majd az életben. Ezzel csak gazdagabb lesz. Pusz, kitartás, B.

    VálaszTörlés
  18. 1. szerintem erre az életszakaszra már emlékezni fog
    2. az ilyen kalandok erősítik őt, talpra esett lesz, egy kis változás nem fogja őt zavarba hozni soha - nem úgy mint sok embert
    3. az, hogy egy ennyire más kultúrát megismerhet az egy csoda az életben
    4. angolul úgy fog tudni, mint magyarul, ez óriási előny a mai életben

    nem is sorolom tovább, hiszen már ennyi is elég, hogy úgy legyen ahogy történt, ott legyetek, és majd egyszer hazagyertek

    VálaszTörlés
  19. Izmiri,

    az az iromány pillanatnyi elgyengülés volt. Valószínűleg lesz még több is belőle.
    Azt viszont tudom, hogy nagyon jól tettük, hogy idejöttünk. És hadd legyek egy kicsit önző: most nem a gyerekről van szó, hanem rólam. Olyan boldog vagyok itt, mint már régen. A leghülyébb helyeken jön rám: tegnap, amikor már másodjára jártam meg az iskola-ház távot, tűzött a fejemre a nap, olyan csatakos voltam az izzadtságtól, mintha vízbe estem volna, viszkettem mindenhol a portól, az utca koszos volt, mint mindig, hangos, mint mindig, de én azt éreztem, hgoy úristen, de boldog vagyok itt. Nem örülnék annak, ha itt kellene leélnem az életemet, nem is bírnám valszeg, de most nagyon jó.

    VálaszTörlés