2010. december 9., csütörtök

Kísérlet

Ez egy hétfői sztori, de még mindig nem igazán tértem napirendre a dolog felett. Mivel tudom, hogy több tanár és szülő is olvassa a blogot, nagyon kíváncsi vagyok, hogy mit szóltok ahhoz, amit most le fogok írni.
Múlt hét pénteken kaptam egy emailt Luca osztályfőnökétől, hogy hétfő reggel egy érdekes kísérletet akar végrehajtani az osztályban, és az én közreműködésemet is kéri. (Minden hétfőn délelőtt bent vagyok az iskolában, egyfajta szülő-tanárként segítem a munkát.) Azt írta, hogy az 1968-as Jane Elliott féle kísérletet szeretné az osztályban eljátszani. Mielőtt tovább olvasnátok, legyetek szívesek megemészteni ezt: http://www.grafologia.hu/Anyagok/grafoklub/JaneElliot.pdf
Shannon azt mondta, hogy mi nem játszhatunk a szemekkel, mert akkor nem tudná ketté osztani az osztályt, itt a hajszín lesz a döntő. Lesznek a fekete hajúak (ők lesznek a privilegizált csapat) és a többiek. Három órán keresztül kell azt játszanunk, hogy nagyon kedvesek vagyunk a fekete hajúakhoz, és szemét módon lenézzük a többit. Kérte, hogy Lucának se szóljak az egészről, nehogy lelőjem a "poént". És ilyen az, amikor a balsejtelmeim ellenére (kíváncsiságomat kielégítendő) megyek bele valamibe...
Hétfő reggel, amikor megérkeztem az iskolába, Shannon eligazítést tartott a gyerekeknek. Azt mondta nekik, hogy a vietnámi kormány pénteken hozott egy döntést, ami ezentúl hatással lesz az iskola, és az osztályközösség életére is. Mrs. Rachel (egyik tanár) éppen bent van az igazgatónőnél, és próbálják eldönteni, hogyan tovább. Később bejön majd az osztályba, és elmondja miről van szó. Na, ki mit csinált a hétvégén?
A gyerekek már itt érezhetően feszültek lettek. Negyedóra múlva megjött Mrs. Rachel, közölte az osztállyal, hogy ami most történni fog, az a vietnámi kormány döntése, ők semmit sem tehetnek ellene, mert a rendőrség ellenőrizni fogja, hogy betartják-e az utasításokat. Egyenként felszólította a gyerekeket, méregette őket egy darabig, majd döntött: te visszaülhetsz a helyedre, te pedig ülj a szőnyegre. A kölkök nagyon meg voltak szeppenve, szerintem már itt abba kellett volna hagyni az egészet. Aztán közölte, hogy akik a szőnyegen ülnek, soha többé nem ülhetnek vissza a székeikre, a dobozukat az osztály hátsó részében kell tartaniuk, nem hazsnálhatják a szekrényt, nem szólalhatnak meg jelentkezés nélkül, és hogy tulajdonképpen jobb is, ha meg sem szólalnak, mert a véleményük nem számít. Ja, és többé nem szólhatnak azokhoz az osztálytársaikhoz, akik a székeken ülnek. (Luca itt kezdett el sírni. Szerencsére Mrs. Rachel kiemelte az osztályból, gyorsan elmagyarázta neki odakint, hogy miről van szó. Luca megnyugodott és eljátszotta, hogy benne van a kísérletben. Később elmondta, hogy azért sírt, mert nagyon megijedt, hogy valami rosszat tett, és nem emlékezett rá, hogy ugyan mit.) Nekem is az lett volna a dolgom, hogy a széken ülő (hajszínük miatt csak és kizárólag ázsiai) gyerekekkel feltűnően kedves, a szőnyegen ülőkkel meg lekezelő, undok legyek. Az első hozzám kerülő ötös csoportban a két szőnyegen ülő, egy indonéz kislány (Isabelle, az egyik kedvencem) és egy kuvaiti kisfiú már zokogtak, annyira meg voltak rettenve. Nekem konkrétan hányingerem volt, és szégyen, vagy nem szégyen, nem tudtam játszani a szerepemet, mert nem bírtam nézni a síró gyerekeket, akikbe bele kellett volna rúgjak még egyet. Őket vigasztalgattam finoman, a széken ülőket meg agyondícsérve olvastattam. A második csoportba a vagány gyerekek voltak, ők az orruk alatt "szidták a rendszert", jobban vették a dolgot, lázadozni is kezdtek. De ők is nagyon meg voltak rémülve. Utánuk intettem Shannonnak, hogy én ebből kiszállok, én ezt nem csinálom, nem tudok gyerekeket bántani akkor sem, ha érdekes dolog kerekedhet ki belőle. Kimentünk a folyosóra dumálni, de szerencsére Shannon is észnél volt, azt mondta, hogy most befejezzük az egészet, mert keményebben sült el, mint amire számított.
Tehát leültünk a gyerekekkel, és megbeszéltük, hogy mi is volt ez az egész. A szőnyegen ülő gyerekek (európaiak, közel-keletiek, amerikaiak, ausztrálok) nagyon megkönnyebbültek. A széken ülő vietnami és koreai fiúk viszont kifejezetten sajnálták, hogy véget ért a pünkösdi királyság. Egy, azaz egyetlen egy gyerek sem akadt közöttük, aki azt mondta, hogy bassza meg, nem érdekel a szabály, mi az, hogy nem beszélhetek többé a legjobb barátommal? Senki nem mutatott közülük szolidaritást. Tehát: amit eddig olvastatok az ázsiai lélekről, mind igaz. A szabály az szabály.
Höhöhöh, egyetlen gyerek volt csak, aki azt mondta, hogy a szőnyegen ülőknek össze kellett volna fogniuk, és kivívni a "szabadságot." Találjátok ki, ki volt az! Na ugye? És amikor megkérdeztem tőle, honnan vette az ötletet, akkor azt mondta, hogy a BRATZ filmekből. Nekem ezután senki se szidja a Barbie Entertainmentet!
Ti mit szóltok ehhez az egészhez? Szabad ilyet csinálni gyerekekkel a magasabb rendű tudás érdekében?
Hétfőn elolvasom a suliban, hogy a gyerekek mit gondoltak erről az egészről, Shannon íratott velük egy visszajelzést. Mondta is, hogy szeretné, ha én is megnézném őket.
Aki az eredeti kísérletre kíváncsi, angolul megnézheti a róla készült filmet:
http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/shows/divided/

27 megjegyzés:

  1. Ez az egész egy pszichológiai triller. Qrva komoly. Tudjátok minek nevezik azt, ha az embereket valamilyen tulajdonságuk, bőrszinük, akár hajszinük alapján különböztetnek meg? Árnyaltabban fogalmazva rasszizmus, durvábban fogalmazva fasizmus. De mi volt a kisérlet célja? A gyermekek lelkivilágának leképezése.? Vagy a családi háttér lekövetése? Vagy egyszerüen kiváncsiság, hogy egy ilyen szituációban hogyan viselkednek a gyerekek?
    Szerintem egy szituációs játék volt, ahol társadalmi kórképet lehetett kapni az egyes nemzetek viselkedés kultúrájáról. Én megmondom őszintén, nem erőltetném az ilyen és ehhez hasonló játékokat. A képesség fejlesztő, az összetartozás érzését erősitő játékokat kultiválom. Különösen ebben a korban. Ha tévednék, lehet vitatkozni. Egy nem pedagógus.

    VálaszTörlés
  2. Papa, mivel ez egy multikulti suli, a tanárnőnek az volt a célja, hogy "megéreztesse" a gyerekekkel, hogy milyen érzés az, ha egy külső tulajdonságuk miatt megkülönböztetik őket. Itt ugye a hajszín volt az, és pont úgy jött ki a lépés, hogy ázsiaiak a nem ázsiaiak ellen.
    A gyerekek így utólag nagyon érdekesnek ítélték. Ez azért nagyon komoly, mert a nemzetközi iskolába járók nagy részénél ázsiaiak dolgoznak (sofőr, cseléd, biztonsági őr, kertész, medence pucoló stb.) és ugye a munkáltatók és gyerekeik hajlamosak nem emberszámba venni őket. Ebből leginkább a "szőnyegen" ülők profitálhattak valamit, kicsit talán magukba is szálltak.
    Hétfőn megkapom az írásaikat, akkor többet fogok tudni. (Luca szerint az ázsiaiakat kellett volna leültetni, mert túlságosan is élvezték a privilegizált helyzetet, tényleg nagyon disznók voltak.)
    Csak remélni tudom, hogy az osztályközösségben nem okozott visszafordíthatatlan károkat a dolog, beszélni akarok az ofővel erről is.

    VálaszTörlés
  3. Azért látjátok milyen az élet. Talán viselkedésüket történelmükben kell keresni.A padban ülők melyik oldalon is álltak évszázadokon, évezredek óta? Mindig a szegény, elnyomott, leigázott, gyarmati sorban élők oldalán voltak. Ezt hallották, ezt mesélték nekik, ez ivodott beléjük. Kaptak egy kis szabadságot és megpróbáltak élni vele. Lehet, hogy nem is voltak disznók, csak ők igy értelmezték az ölükbe hullott szabadságot. Mostmár kiváncsi vagyok, hogy forditva hogyan reagálták volna le a gyerekek. Mélységesen egyetértek Lucuskával, nekik kellett volna a széken ülni, na nem azért hogy tovább terrorizálják a szőnyegen ülőket.
    Lázzadtak volna, ha ők kerülnek úgymond privilegizált helyzetbe? Szerintem Lucus ott is meg tette volna az első lépéseket.
    Most már én is kíváncsi vagyok a gyerekek írására.

    VálaszTörlés
  4. Hát, azért ezek a gyerekek hallomásból sem tudnak a gyarmati létről. Hipergazdag helyi vállalkozók gyerekeiről van szó, akik szintén mocsokul bánnak az alattuk élőkkel. Nem ivódott ezekbe még semmi. Én azt éreztem rajtuk, hogy teljesen természetesnek érezték, hogy ők vannak felül.

    VálaszTörlés
  5. Ez csak az első reakcióm volt. Kis gondolkodás után a második reakcióm pedig az, hogy akkor jó volt ez igy, de fentartva az első kommentben leírtakat. Tudom Lucuska érzékeny lelke egyik megoldást sem kultiválja, de mindegyikre találna megoldást. Na nem lövök le minden poént, vitatkozzanak a szakemberek.
    Millió puszi Nektek.

    VálaszTörlés
  6. A Hullám megvan? Ugyanez, csak németek dolgozták fel. K... kemény. Ja, és nem kicsikkel, hanem középsulisokkal. És mivel német, ezért mindig van benne egy plusz stich, a nácik, de akár az NDK miatt is. A folyamat egy idő után visszafordíthatatlan.

    VálaszTörlés
  7. Én (akár simán, mint ember, de mint gyerekekkel foglalkozó pszichológus) ezen most alaposan kiakadtam...
    A szituációs játék meg jelen kísérlet között éppen az a különbség, hogy a szituációs játékban (technika pl. gyermekpszichodráma) védett és biztonságos környezetben tapasztalhatja meg a gyerek a különböző szerepeket és az ezzel járó érzéseket: fent és lent stb... itt viszont azzal, hogy minden valódi volt, alapvető etikai elvek ellen vétettek... nem hittem volna, hogy van olyan ép eszű, tanult ember, aki ezt ma így megismétli. Ráadásul abszolút igaza van Lucának, pont azoknak adott előnyt, akik amúgy is azt élvezik. És nem volt lehetőség szerepcserére... :(

    VálaszTörlés
  8. Elég meglepő volt a kísérlet. Egyetértek az előttem szólóval. Ha már mindenáron kisérletezgetni volt kedve a tanárnak, csakis úgy kellett volna, hogy fordított helyzetben is megcsináltatja a gyerekekkel. Azért kicsit ijesztő volt olvasni, nem hiszem, hogy szükség volt erre, de lehet, hogy tévedek. Már a bejegyzés elején gondoltam, hogy Lucusom fog először kifakadni, szegénykém nem tűri az igazságtalanságot, és nyílván ebben a helyzetben is ilyesmit érezhetett...
    D.

    VálaszTörlés
  9. Ann, köszönöm, nagyjából megfogalmaztad, amin már napok óta rágódom. Éreztem, hogy dühös vagyok, hogy valami nagyon zavar ezzel a kísérlettel kapcsolatban, csak a szavakat nem találtam rá.
    Magamra is dühös vagyok, hogy belementem alapos, előzetes tájékozódás nélkül.

    VálaszTörlés
  10. Fel vagyok háborodva. Én ugyan nem vagyok pszichológus, csak szülő, akinek a gyereke sokat szenvedett az alkalmatlan pedagógusoktól. Ann-nel értek egyet: nyilván jó szándékkal - és itt újra kellene olvasnom az osztályfőnököt dicsérő régi bejegyzéseidet -, de durván visszaéltek a gyerekek kiszolgáltatottságával. Az eredeti kísérletben a tanítónő játékra kérte a gyerekeket, itt az állam diktatórikus beavatkozásával indokolták (9 éves gyerekeknek!)a fasiszta módszerek azonnali bevezetését. Aztán a tanítónő szerencsére megértette, h a dolgokat nem képes kézben tartani, ezért visszakozott. Ezzel az okozott kárt jóvá nem tette, de a szerepcserére sem adott lehetőséget. Van ott iskolapszichológus? Jó lenne sztem szakszerű segítséget kérni, mert a tanár, aki ilyen kárt okoz, nyilván alkalmatlan a megfelelő terápiára is. És jó lenne, ha a munkáltatója is tudomást szerezne arról, mit művelt.
    Nagy Judit

    VálaszTörlés
  11. Háromszor is elolvastam és teljesen megdöbbentett a történet. Nekem is végig a Hullám c. film tanulsága lebegett a szemem előtt. Illetve nem teljesen.

    Ugyanis egy 2001-es szintén német film, szintén Kísérlet címmel, pontosan ezt a szelektív kísérleti módszert alkalmazza. Érdemes utánakeresni, akár az idei amerikai remake-et is meg lehet nézni, a lényeg ugyan az: 20 férfit kiválasztanak, az egyik részük rab, a másik smasszer lesz, ennek megfelelően kell viselkedniük egy erre kialakított helységben 14 napig.

    Hogy az egyoldalúan beállított szereppel melyik csoport él vissza előbb, azt hiszem egyértelmű...

    VálaszTörlés
  12. Ez egy megdöbbentő és rettenetesen kegyetlen játék volt, amit kicsit sem gondoltak végig. 9-10 évesek még nem képesek ilyen morális döntéseket hozni, lázadni, ellent mondani a tekintélynek, legyen az bár iskola, vagy állam. Aki kicsit is utánanézett ennek (és a tanárnak meg kellett volna tennie) az tudja, hogy felnőttek is megroppantak e kísérlet hatása alatt, nemhogy ilyen pici gyerekek. Még a Legyek urát is csak gimi utolsó évében olvastatják el a gyerekekkel - mert nem nekik való. Épp úgy, ahogyan ez a tapasztalás sem, aminek, mindenki tudja, hogy csak egyféle vége lehetett. Hogy behódolnak neki.
    Az én lányom 8 éves, épp egy évvel fiatalabb, mint Luca. Barbizik, hergenős újságokat olvas - nagyon kislány. És ha ránézek, azt látom, hogy még nagyon nem való neki egy ilyen tapasztalat.
    Megjegyzem - azért ehhez minimálisan minden érintett szülő engedélye kellett volna...

    VálaszTörlés
  13. Judit, a munkáltató tudott a kísérletről, a nemzetközi iskolákban gyakran megcsinálják a harmadikosokkal. Szerintem játékos formában, pszichodrámai keretek között ez érdekes lehetett volna, én barom azt hittem, hogy ez így is lesz.
    Szerintem az ofő teljesen helytelenül közelítette meg a dolgot, amihez több kollégája, többek között az iskola igazgatója is asszisztált.
    A szülői engedélyezéssel maximálisan egyet értek, rá is kérdeztem Shannonra, hogy nem így kellett volna? Szerinte nem. Tegnap megkérdeztem tőle, hogy volt-e szülő, aki panaszkodott a kísérlet miatt, azt mondta, hogy az égvilágon senki. (Ne felejtsétek, a szülők többsége ázsiai.) Az a pár szülő, akinek én meséltem az "élményeimről", szintén nem találta elég felháborítónak a dolgot ahhoz, hogy rákérdezzenek a tanerőnél, mi a fasz is volt ez tulajdonképpen. Állítólag a gyerekeik azt mesélték csak, hogy volt egy cool kísérlet. (Ezt írta Shannon is a szülőknek a heti beszámolóban.) Azért a kis Isabelle anyukájával még szeretnék beszélni óvatosan...
    Kezdtem azt hinni, hogy én vagyok csak az ilyen gyerekét agyonféltő háklis anyuka, és akkor jöttetek ti... :)

    Marcsi, abban egyet értek, hogy a gyerekek nyolc-kilenc évesen még nem képesek morális döntéseket hozni, de arra már alkalmasak, hogy megkérdőjelezzék a tekintélyt, ha az igazságérzetüket piszkálja.

    Laci, láttam a Kísérlet filmet. Hála istennek, eddig nem jutottunk el.

    Hétfőm megyek, és elkérem a gyerekek írásait.

    VálaszTörlés
  14. Lehet, hogy mi magyarok vagyunk érzékenyebbek. Vagy az egónk fejlődött olyan irányba, hogy ezt a fajta viselkedést nem tudjuk elfogadni. Bár társadalmi méretekben is tudnánk igy gondolkodni. Egyenlőre nézzük meg milyen folyamatok játszódnak le nálunk. Na de nem akarok elveszni a politika bugybraiban. Ez a blog nem is erröl szól. Meg aztán nem is politizálok.
    Az jó, hogy a hozzászólók mind egyformán gondolkodnak, de kíváncsi lennék egy másként gondolkodó véleményére is.
    Remélem, hogy az ázsiai szót csak pejorativ értelemben használtad?
    Ezzel akartad kifejezni, hogy ők másképpen reagálnak le dolgokat, mint mi?
    De térjünk vissza hazai vizekre. Szerintem a lényeg az, hogy minden korosztálynak legyen meg a megfelelő játéka. Ez a játék az összetartozást erősítse. "Rövid az élet...." énekelte Harangozó Teri. Tegyük széppé, élhetővé. Ne hagyjuk, hogy egyesek bele rondítsanak abba a játékba, amit úgy hívnak, hogy ÉLET. Tudom és látom, hogy kezd eluralkodni az önzés és a hatalom vágy. Jó van ez igy?

    Puszi mindenkinek.

    VálaszTörlés
  15. Ez olyan volt, mint egy horror. Fúj!
    Marci lelke teljesen összerottyant volna.
    Luca beszél az egészről azóta? Hogy éli meg?
    Azt viszont nem értem, hogy ő a kis sötét (mondhatni fekete) hajával miért a szőnyegre került.

    Nnna, gyertek haza!!

    Puszi:

    Erzsi

    VálaszTörlés
  16. Papa, bravo. Elolvasom még párszor.

    Erzsi, Luca a világosbarna kategóriába került. :)
    Beszélt egyszer-kétszer a kísérletről, de csak annyit mond, hogy a Brian (vietnami gyerek) milyen köcsög volt, de ezt eddig is tudta, meg azt, hogy a szőnyegen ülőknek lázadni kellett volna. Marha büszke magára, hogy ez neki jutott eszébe.

    Nem megyünk haza. Legalábbis nem valószínű. És most komolyan nem tudom, hogy a mosolygós vagy a sírós jelet tegyem ki.

    VálaszTörlés
  17. Véletlenül elolvastam a legutóbbi kommentemet. Aztán elolvastam mégegyszer és mégegyszer. Majd mondatonként. Próbáltam elemezni. A fogalmazásban nem az jött le, amit szerettem volna. A furcsaságokra szerettem volna rávilágítani. A első mondatok végén kérdőjeleket használtam, de pontot sikerült tennem. Ha ez a komment félreérthető, akkor olvassátok el az első bejegyzésemet. Az az irányadó véleményem.

    VálaszTörlés
  18. A 9 évesek nem tudnak morális döntést hozni? Minden egészséges 9 éves tudja, mikor éri igazságtalanság, hogy másokat bántani, kicsúfolni, verekedni, lopni, csalni, hazudni csúnya dolog. Azért gyakran megteszik, mert bizonyos vágyaiknak még nem mindig tudnak ellenállni, de közben tudják, hogy rosszat tesznek. Tudom, én vagyok a zuglói rém, de én ennél kevesebbért rúgattam ki tanítónőt, és vittem a gyerekemet másik iskolába. Adri nem irigyellek, ez annyira szembemegy minden eddigi tapasztalatoddal (az ottani iskoláról). Nem lehet könnyű.

    VálaszTörlés
  19. Bocs, Judit voltam.

    VálaszTörlés
  20. Judit, a röhej az, hogy ez egy fizetős iskola, ahol elvileg a szülői kontroll jóval nagyobb, mint egy állami iskolában. Talán meséltem, hogy akkor is pszichológus segítségét vették igénybe a szülők (egy egész osztály), amikor piáláson kapták a gimiseket. De ebben az ügyben valahogy nem tudtam senkit magam mellé állítani, aki elítélné, ami történt.
    Úgy látom, hogy szerencsére nagy károkat nem okozott (Lucánál legalábbis nem), akkor most érdekeljen, hogy a többi gyerekkel mi van? Vagy reménykedjek, hogy év végéig nem lesz több "baki"?
    Asszem, én a magam részéről szorosabbra vonom a kontrollt, és a második félévben is bejárok asszisztenskedni, hogy szemmel tartsam a tanerőt.

    VálaszTörlés
  21. Adri, nem vagyok meglepve azon, h nem állnak melléd. Mellém sem állt senki, mikor az elsős tanító banya celluxszal ragasztotta le a notórius beszélgetők száját (októberben, 2 hónappal az ovis ballagás után). Könnyű behódolni a tekintélynek, még ha csak egy pedagógusé is, és túl nehéz önálló véleménnyel kiállni (egyvalaki azért akadt, aki nekem adott igazat, de csak négyszemközt merte elmondani. Vagy csak az én tekintélyem volt túl erős abban a pillanatban? :-)) Szomorú világ ez, ahol nem elég jóérzésű átlagszülőnek lenni, hozzánk hasonló anyatigrisnek kell lenni ahhoz, h az ember ki merjen állni a gyerekéért. Igazad van, nem vigyázhatsz mindenki gyerekére a saját szüleikkel szemben, elég, h Lucánál helyretetted a dolgot. Puszillak
    Judit

    VálaszTörlés
  22. Azt hiszem nem jól fogalmaztam a "morális döntést" illetően - úgy értettem, hogy még nagyon is a külső hatalom alá vannak rendelve ebben a korban - szülő, tanár, felnőtt. Nem ez az a kor, amikor ez ellen lázadnak, vagy épp lázadhatnak. Persze, hogy tudják már mi a jó és a rossz között a különbség, de nem feltétlen tudják megfogalmazni, hogy miért, és élettapasztalat híján nagyon nem tudják még ezt kontextusba (holokauszt, börtön) helyezni. Ezért tartom ezt teljesen felesleges, sőt, káros dolognak. Nincs az a mögöttes tudásuk, ahol ez értelmet nyer. Vagy a kísérlet igazolást.

    VálaszTörlés
  23. Azért persze van különbség az ottani meggondolatlanul kísérletező tanár, és az itteni bunkóparaszt közt (lásd a celluxos esetet, de én hosszabban tudnám sorolni ex-tanárként a tisztelt kollégák eseteit...).
    Lucának meg el lehet magyarázni, hogy ez egy rosszul sikerült óra volt, van ilyen, nem kell belőle ügyet csinálni. Mondjuk én a tanárral azért beszélgetnék még párszor, nyilván nem akart rosszat.

    VálaszTörlés
  24. Adri, ezt most hogy érted? Tudom, hogy képlékeny a helyzetetek, de azért eddig úgy gondoltam, hogy találkozunk még.....
    Szóval, arra gondoltál, hogy júni. 14-ig nem jöttök vagy hogy utána tuti visszamentek? Vagy utána valahová máshová?
    Tudom, hogy nem tudod, csak ezt most olyan rossz volt olvasni:( Arról is szó volt, hogy Kenan sincs elájulva a világ végétől meg, hogy szívesen kutyázna inkább Gyulán.
    Tudom, hogy hülyeségeket kérdezek, mert nem látsz a jövőbe, de ez a kísérletes dolog a gyomromig hatolt és számomra enyhén szólva megfordította a képet a suliról. Eddig úgy éreztem, hogy milyen tuti hely menő pedagógusokkal, stb., erre tessék.
    Bár ha Lucában nem hagyott túl maradandó nyomot, akkor rendben, de gondolom, benned igen:(
    Mi volt a csillagok születése-előadáson?

    VálaszTörlés
  25. Feri, én is remélem, hogy egyszeri eset volt, de attól még megrengett a jóasszonyba vetett bizodalmam. Bár menti a helyzetét, hogy időben abbahagyta, hiszen ez lett volna a délelőtti program, de már fél óra után lefújta.
    Lucát nem viselte meg a dolog. És pont. :)

    Erzsi, úgy értettem, hogy nyárra tuti hazamegyünk, nyár után meg tuti nem maradunk otthon. Bár nálunk a fene se tudja... az igazság az, hogy momentán le is beszélném Kenant az otthoni melóról, nem hiányzik neki az az ideg.
    Nekem a sulival továbbra sincs bajom, Luca továbbra is imádja Shannont (tegnap is mondta), valszeg vannak más, olyan kelet-európai beidegződések bennem, amik mindig is konfliktusokat fognak okozni, ha nem otthon vagyunk.
    Ez a kintlét a folyamatos tanulás időszaka, erről akarok is írni...

    VálaszTörlés
  26. És olyan kelet-európai beidegződések, amelyek meg itthon okoznak konfliktusokat? :-D

    VálaszTörlés